الأربعاء، 14 أكتوبر 2009

عن الأحتباس الحراري

This post is part of Blog Action Day 09
التدوينة دي جزء من بلوج أكشن داي
--------------------------------------
لما فكرت اتكلم عن التغير المناخي وتأثيره كان اول حاجة جت في بالي هي الاحتباس الحراري ، ويمكن الناس تعرف عنه معلومات متناثرة من هنا وهنا ، انا كمان كان عندي معلومات عامة وتقريبا كنا درسنا عنه ، لكن اكتشفت ان كان منها حاجات غلط ومنها معلومات مش كاملة .
في البداية الغلاف الجوي للأرض بيقوم بعملية حجز لجزء من أشعة الشمس المرتدة من الأرض لتدفئة الكوكب والحفاظ علي درجة الحرارة معتدلة ، لكن ظاهرة الأحتباس الحراري ظهرت لما زادت بعض غازات واهمها ثاني أكسيد الكاربون عن معدلاتها الطبيعية وبدأت تحجز المزيد من أشعة الشمس فبدأ بالتدريج درجة حرارة الكوكب في الأرتفاع .
قبل النصف الاول من القرن العشرين كان بيبقي في زيادة في معدل درجات الحرارة علي كوكب الارض ، لكنها كانت طفيفة للغاية ومش مؤثرة وتأثيرها بيكون غالبا للبراكين حول العالم ، لكن في النصف التاني ومن بداية الحقبة الصناعية بدأت الزيادة تكبر وتبقي ملحوظة ومؤثرة سلبا.
تأثير الاحتباس الحراري ربما غير ملحوظ علي المدي القريب لكن علي المدي البعيد هتتسب في ارتفاع مستوي سطح البحر وهتقل الانهار الجليدية والبحار والمحيطات الجليدية في العالم ، وهتتأثر بالذات منطقة القطب الجنوبي بالإضافة لتوقعات بزيادة نسبة الصحاري شبه الاستوائية وقله مساحة الغابات زي الامازون واللى هيترتب عليه انقراض العديد من الكائنات الحية علي سطح الكوكب .
لمواجهه الامر أغلب دول العالم وقعت علي اتفاقيه اسمها اتفاقية كيوتو لمحاولة الحد من تأثير الاحتباس الحراري وبقاءه في مستوياته العادية الغير خطره .
أيه الحلول للحد من الأحتباس الحراري ؟
في نظري الشخصي ، اعتقد اللجوء للطاقة البديلة وتقليل الاعتماد علي الطاقة الحيوية زي البترول والاعتماد علي الكهربا والطاقة الشمسية ، كمان استخدام الألياف الضوئية في الإنارة بدل اللمبات واللى بتتسبب بردو في زيادة تأثير الاحتباس الحراري ، غير تحديد نسب معينة تلتزم بيها المصانع والشركات الصناعية حول العالم وزيادة الاشجار وبالذات حول الاماكن اللى بتتركز فيها نسب عالية من ثاني اكسيد الكربون .

دي شوية معلومات عن الأحتباس الحراري ورأيي في ازاي نقدر نواجهه
معلومات اكتر هتلاقوها :
ومعلومات أكتر هتلاقوها لما تدوروا علي النت في الموضوع :)

مواضيع من نفس التصنيف



هناك 4 تعليقات:

  1. السلام عليكم
    اول شئ مشكورة جهودك في كتابة هذا المقال وان شاء الله يستمر عطاءك لقراء هذه المدونة او لغيرها
    ولكن اود ان انوه هنا لشئ كنت قد لاحظته في كتابات الاخوة المصريين فهم ومع الاسف يكتبون بالعامية اي باللهجة المصرية ولا اعلم السبب فلم تعد حتى المواقع المصرية البحتة مقصورة على المصريين فكل القراء العرب صاروا قادرين على الاطلاع على ما تحويه من كتابات بحكم عالمية النت فما بالك بمدونة كهذه يفترض انها موجهة اصلا لعموم العرب وكذلك لغير العرب ممن يجيدون اللغة العربة ولا اظن بان الغاية من هذا الاسلوب بالكتابة هو تمكين من لا يجيدون الفصحى من فهم الموضوع لان هؤلاء اصلا لا يجيدون استعمال الكومبيوتر على الارجح كما اني استبعد كل البعد عدم اجادة كاتب المقال الكتابة بالفصحى ، لهذا فانا اقف مكتوف اليدين عاجزا عن ايجاد تفسير مقنع لهذا النهج في الكتابة لدى الكتاب المصريين . فهل من مجيب ؟؟؟

    ردحذف
  2. جزاكم الله خيرا اخي الكريم
    على هذه المعلومات المفيدة والهامة بالفعل

    فعلا الموضوع ده لايحتل جزءا من اهتمام البعض منا برغم
    اهميته القصوى وتأثيره البعيد المدى على البيئة التي نحيها في كنفها

    دمت على خير

    ردحذف
  3. جيد وشكرا

    ردحذف
  4. مشكرور بس اللهجه مو حلوه ..

    لانها بالمصري ونهم مب مصاروه ..

    وشكراً

    ما استفت شئ

    ردحذف

ليصلك جديد المدونة

ادخل بريدك الالكتروني