الأربعاء، 7 مايو، 2008

أرتفاع الاسعار

أسئلة كتير عاوزة أجابة وأهمها
أيه سبب أرتفاع الاسعار ؟
يا ترى الحكومة ولا رجالة الحكومة اللى فى الحزب و لا رجال الاعمال اللى هما أصلا رجالة الحكومة
ولا الاسعار العالمية زى ما الكل بيقول
أنا ليا أجابة أنا شخصيا مقتنع بيها وهى
أن ده كله لعب الدول الغربية بدول العالم الثالث أو بمعنى أخر غزو أجنبى بس بطريقة جديدة بدون سلاح طبعا فيه ناس حتقول أزاى الاجابة فيه ناس كتير عارفاها بس مش متصورها لانهم فكروا الكلام ده حيكوم فى صالح الشعب بس للاسف له أبعاد تانية الخبراء السياسين والاقتصاديين مش كانوا شايفينوا أو غضوا النظر لاسباب أخرى طبعا حتقولوا الشخص ده باين مش عارف بيكتب أيه؟؟؟؟؟؟
الاجابة هى أتفاقية التجارة العالمية اللى أمريكا وطت تقريبا معظم دول العالم للتوقيع عليها والانضمام لها بس من غير ما يشوفوا فوائدها على المدى البعيد ومساوءها وللاسف المستفيد الاول هو أمريكا القطب الاوحد حد يقدر يقول ليا ليه أمريكا مش متأثرة بأرتفاع الاسعار أو مش فيها أزمات ليه زى باقى الدول وطبعا حلفائها هما كمان من الدول الغربية ده تخطيط أخذ منهم سنين كتير بدل أستخدنم السلاح والدم لا الحكام يقدموا دولهم على ورق من فضة لهم بدون رصاصة واحدة تصبح أمريكا هى المسيطرة على كل الدول أو 99 % من دول العالم طبعا عن طريق التحكم بأقتصاديات هذه الدول أو على رأى المثل المم فيه مثل عندنا بيقول أطعم الفم تستحى العين وهى حتطعم وتتحكم فى أطعام ملاعيين البشر.
كنتوا فين عند التوقيع على الاتفاقية يا خبرائنا الاعزاء
شاطرين فى الظهور فى التلفزيون والفضائيات وقبض ألاف الجنيهات وبس

مواضيع من نفس التصنيف



0 comments:

إرسال تعليق

ليصلك جديد المدونة

ادخل بريدك الالكتروني