الثلاثاء، 20 مايو، 2008

أحدث نكتة نظيفة

الحقيقة رغم ان الجو العام لايوحي بالرغبة في إلقاء نكات فضلاً عن الضحك عليها إلا أني قررت أن أفك عنكم طبقة النشا التي تغلف حياتكم وتجعلكم مكفهرين ولاتضحكون رغم أن الضحك أمامكم وخلفكم فأين المفر؟

والنكتة اليوم نظيفة نسبة للدكتور نظيف وليست صفةً للنكتة التي هي عكس غير النظيفة أعزكم الله
والنكتة تبدأ بإنتهاء منتدى دافوس الاقتصادي الذي يبدو أنه ملهم لكل من يحب أن يصبح خفيف الظل في هذا العالم الملئ بالأحزان حيث صرح السيد الاستاذ الدكتور رئيس الوزراء أحمد نظيف أن

الحكومات التي لاتخطط لمستقبل بلدها لاتستحق أن تقود

بتضحك على ايه انت وهو وهي
فيه حاجة في العنوان تضحك ولا قاصدين يعني تقولوا للدكتور بص في المراية وأنت بتتكلم وقول لنفسك الكلام ده انت ووزراءك !!!!

أخص عليكوا اخص
مش عيب
طيب استنوا لما تقروا كلام الراجل مش يمكن تلاقوا فيه حاجة مفيدة ولا يمكن تلاقوا تفسير للعنوان ده !!!!!!

أكد الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء أن مصر وهى تتطلع لمستقبل أفضل لأجيالها لا تتعامل مع الأمور بارتجال بل إنها تستند إلى خطط وبرامج مدروسة بعناية وواقعية تراعى متطلبات العصر على نحو ما تجسد بالفعل فى برنامج الرئيس حسنى مبارك الانتخابى الذى تضمن أهدافا وأرقاما والتزامات محددة يتم تنفيذها على مدى ست سنوات .

والله يادكتور أكيد العيب في فهمنا للأمور ولا يمكن مفرداتنا اللغوية بعافية شوية ومش عارفين الفرق بين الارتجال والبتنجان علشان كده ماقدرناش نحس بالخطط المرسومة بعناية وواقعية ولا يمكن العيب بقى في فهمنا لمتطلبات العصر
الخلاصة العيب فينا وانتم عداكم العيب وأزح.

وأوضح الدكتور أحمد نظيف أن برنامج الرئيس حسنى مبارك الانتخابى يتضمن بالفعل برامج وأرقاما محددة وملزمة حول ما سيتم انجازه خلال السنوات القادمة من خطوات على طريق الإصلاح الاقتصادى والسياسى ومشروعات للبنية الأساسية والمرافق وعدد المدارس والمستشفيات وغيرها والتى سيتم اقامتها بالفعل .. مشيرا إلى أنها برامج تراعى احتياجات المستقبل على المديين القصير والمتوسط .

أمال احنا ليه مش شايفين اي انجازات ولا شايفين الا ارتفاع مهول في الاسعار لايتناسب مطلقا مع دخولنا التي هدتها زيادات الاسعار حتى تحولنا من محدودي الدخل لمهدودي الدخل وتباعاً صرنا معدومي الدخل ولا تكونش حضرتك تقصد اننا لازم نستنى يعني المدى القصير والمدى الطويل اللى اصبح اطول من الليلة حالكة السواد !!!
يبقى العيب في النظارات اللى احنا لابسينها
فعلا محتاجين نغير كشف النضارة ونعمل عدسات الوان من المنتشرة دي حتى بيقولوا عليها موضة ومتوفر منها كل الالوان حسب الوان اللبس .
يبقى الحل بقى علشان ترتاحوا وتريحونا ندشن حملة قومية لتوفير العدسات الملونة للشعب بمختلف فئاته خصوصاً أننا متخصصين في حكاية الحملات والمؤتمرات التي تقام على هامش كل حملة ونديها بقى عدسات ملونة ان شالله ماحد حوش.

وقال رئيس الوزراء إنه يؤمن بأن الحكومات التى لا تخطط لمستقبل بلدها ولا تضع الحلول لحل مشاكل البلاد وتكون مستعدة لقبول المحاسبة لا تستحق أن تقود بلادها .

طيب يادكتور مابلاش انت خصيمك النبي اللى تقول الكلام ده علشان حرام عليك الناس اللى بتقرا الكلام ده مرارتهم اتفقعت خلاص ودي لعلم سيادتك مش مرارتهم الحقيقية لان التانية اتفقعت في حملة تصريحات سابقة, دي مرارات كاوتش استبدلوها بمرارتهم المفقوعة سابقة ودي كمان تلاقيها اتفقعت دلوقت وتلاقيهم بيتصلوا بالوكيل المعتمد لتوريد المرارات الكاوتش.
خايفة يادكتور يتهموك انك متفق مع السيد الوكيل المعتمد بالتآمر عليهم حتى يستهلكوا أكبر قدر ممكن من المرارات في عهدكم الميمون!!!!

وقال رئيس مجلس الوزراء الدكتور أحمد نظيف إن مصر ومن خلال ما لديها بالفعل من امكانيات مادية وبشرية وموقع استراتيجى إنما تستحق مكانا بارزا فى منطقتها بحلول عام 2025 .

لسه ح نستنى لغاية 2025 يامين يعيش يادكتور
تلاقيك طبعا عارف حكاية جحا لما عرض على السلطان يعلم له الحمار بتاعه القراءة ولما الناس قالوا له انت مش خايف رقبتك تطير قال لهم لما ييجي وقتها يايكون الحمار مات يااكون أنا مت يايكون السلطان مات
العمر الطويل بقى لسعادتك ونعيش ونشوف الانجازات البارزة دي ولو اني مش عارفة ح تبرز فين يعني !!!
ماطول عمر مصر مفروض حسب الكتاب مابيقول عندها امكانيات بشرية تهد جبال ودلوقتي بفضل سياستكم الرشيدة اصبحت يااما مهدودة اصلا يااما طفشانة او بتحاول تطفش لانها مش لاقية لقمة العيش.
وبرضه الكتاب كان بيقول ان مصر لها موقع استراتيجي مفروض انها لسه في موقعها ده ولا يكونش اتغير في حركة تغييرات المحافظات اللى فاتت !!!
أما بقى الامكانيات المادية فإن الله حليم ستار مش ح نتكلم في دي علشان الكلام في الفلوس بيشيل النفوس وخليها علينا المرة دي.
مش فاهمة بقى ليه مصر تراجع دورها البارز وليه لازم نستنى لغاية 2025 لحد ماربنا ينفخ في صورتنا ويبرز لنا دور جديد !!!!

وأشار إلى أن الحكومة لا تخشى من وضع أرقام يمكن محاسبتها على مدى الالتزام بها .. موضحا أن حرص الحكومة وكبار مسئوليها على المشاركة فى فعاليات منتدى دافوس بشرم الشيخ يعد فى حد ذاته جزءا من حرصها على الشفافية ، بدرجة ربما لم تكن متوافرة من قبل ذلك ، واستعدادها لأن تكون موضع محاسبة .

بيعجبني في حضرتك الثقة اللامحدودة وطبعا حضرتك سيد العارفين واحنا لاشعب بيحاسب ولا بيتهبب يمكن يكون بيتهبب طبعا في ظل السحابة السوداء التي تطل علينا كل عام وفي ظل معدلات التلوث التي جعلت القاهرة من اولى عواصم العالم في معدلات التلوث والحمد لله على كل حال أدينا لحقنا رقم عالمي بدل ماشكلنا بقى وحش قوي بين الامم واحنا مش لاقيين مكان نحط رجلينا فيه في اي قائمة ودائما نخرج قفانا يقمر عيش في المحافل الدولية .
معلش اعذرنا سيادتك اصل الجعان يحلم بسوق العيش واحنا حياتنا كلها بقت طوابير في طوابير علشان العيش فتلاقي الكلمة دي لازقة في بقنا زي اللبانة ونعدك نبطل نمضغ لبان لانه بيلزق في الهدوم .

*****

الحقيقة ياإخواني النكتة لم تنتهي ولكن لاني استنفذت الكمية المحددة لهذا اليوم من المرارت الكاوتش فمضطرة آسفة اترككم بمفردكم مع باقي النكتة في اللينك المذكور واللى عايز فيكم يشتري مرارات كاوتش يعرفني علشان أوصف لكم الوكيل المعتمد لان السوق مليان مرارات مضروبة. واوعوا تعملوا حركات من غير شعر (قرعة يعني) وتزوغوا من قراءة باقي النكتة بكرة ح امتحنكم فيها واللى مش ح يعرف يجاوب ياويله ياهباب ليله انا باقول لكم أهو واللى أوله شرط آخره نور والفاتورة بدون رسوم نظافة

ههههههههههههههههههههه

أفكار مبعثرة

مواضيع من نفس التصنيف



0 comments:

إرسال تعليق

ليصلك جديد المدونة

ادخل بريدك الالكتروني