السبت، 3 مايو 2008

حول وائل عباس وقناة الجزيرة .. ولنا فيهما رأي اخر



شاهدت الفيلم الوثائقي لقناة الجزيرة وهو يتحدث عن المدونين في الوطن العربي والتدوين بالفيديو واليوتيوب
الخلاصة انا خرجت بعدة استفهامات
واشك ان تكون مدونة الوعي المصري عمل فرد واحد وائل عباس .. وبعدين بصراحة انا شايف ان وائل عباس دا ممول
معرفش من مين بالظبط بس شامم ريحة امريكا .. فكلامه .. وكتاباته .. واراءه .. وانه عاوز ان ميبقاش فيه " ليميتس " للتدوين
للاسباب الاتية :
1- مدونة الوعي المصري مصممة باحتراف كبير صعب يكون مصممها شخص هاو
2- هي مدونة لنشر سلبيات مصر
3- استخدام blogspirit.com للتدوين وهو بمقابل مادي وليس كبلوجر مجاني .. اذن فهو ممول
4- وصول كل الفيديوهات التي تسيئ لمصر لشخص واحد.. مش عاوز يقول عن مصادره
5- يبقى السؤال الاهم .. ليييييه؟ ليه بيعمل كدا واضح ان مفيش فلوس مكسب طب لييييييه؟ خايف على مصر ؟ انا مش مقتنع
6- الجايزة الامريكاني دي مش نازلالي من ظور
7- ليه متمسكش لحد دلوقت؟
8- يا ترى مين وراه ؟؟؟؟ !!

وهناك علامة استفهام كبيرة بخصوص قناة الجزيرة .. وهي تخصيص 90% من وقت البرنامج عن التدوين في مصر واظهار الفيديوهات المشينة لمصر مقابل 10% لباقي الوطن العربي !!
انا من زمان برضو قناة الجزيرة مش مستلذها

الخلاصة : انا اعتقد ان العملية في مجملها وسيلة ضغط امريكية على الحكومة المصرية للاذعان للمطالب الامريكية..

رد على بعض التعليقات الغير معروفة :
1- لازم تعرف ان نص الامريكان ميعرفوش حاجة عن امريكا مش مصر بس، لكن فيه منهم موراهمش حاجة غير ان يدرسوا مصر وشعب مصر
2- انا مباهجمش وائل عباس وانت لو بتفهم كنت شفت ان مدونته محطونة فالمدونات المميزة لانها فعلا مميزة لكن انا بستغرب من السلبية
3- انت بتدافع عنه كدا ليه هو انت هو ولا ايه؟
4-توضيح هام انت اتهمتني بالعمالة ليه.. ولا اللي على راسوا بطحة؟؟


مواضيع من نفس التصنيف



هناك 4 تعليقات:

  1. أوافقك إلى حد كبير حول ما ذهبت إليه
    تمنياتي لك بالتوفيق.
    أخوك توفيق التلمساتي من مدونات مكتوب.
    أتمنى أن نتواصا
    http://toufik2081967.maktoobblog.com

    ردحذف
  2. معك حق في كل ما قلت ولطالما سألت نفس الاسئلة ولم احصل علي اجابات,غير ان لي تعليق علي الوعي المصري انها مليئة بالبذاءات,وعدم تقديمها لحلول لكمية المشاكل المحترمة التي تعرضعها عن مصر,أما بالنسبة للجزيرة فأنا أري انها لا تأتي بشئ من عندها ولا تفتعل شئ ولكنها تركز علي الاوضاع المصرية,وان كان رب البيت بالدف .......
    تحياتي لك
    http://masrywaftkher.blogspot.com/
    نرجو الزيارة.

    ردحذف
  3. ليثي احب اقولك ان اللى عامل الفيلم التسجيلي مصري اسمه البراء اشرف وهو اصلا مركز على مصر مش علشان اي حاجة غير لأنها بلده
    وبعدين انا مش شايف دواعي لاننا نحط نظرية المؤامرة فى كل حاجة كدا دايما

    تحياتى
    تشي أحمد

    ردحذف
  4. اولا انت فاجءتني لان براء دا جاري ومشتركين على نفس خط النت
    ثانيا : انا متاكد ان مش كل حاجة مؤامرة بل غالبا مش مؤامرة بس لما تكون مدونة باين جدا انها ممولة وبيتصرف عليها كويس اوي بشك فيها
    عشان كدا انا بحب اتابع المدونات الي متحس انها مدعومة زي مثلا مدونة انا عاوزة اتجوز او مدونة متر الوطن بكام
    بس لفت نظري مدونة وائل عباس اهنا مثيرة للشكوك

    ردحذف

ليصلك جديد المدونة

ادخل بريدك الالكتروني